De kracht van (hoog)gevoeligheid

27-06-2015 22:19

Volgens wetenschappelijk onderzoek van Aron is 15 tot 20% van de bevolking hooggevoelig. (Aron,1996,). Hooggevoelige personen beschikken over veel kwaliteiten die vaak niet worden (h)erkend in de samenleving. In deze drukke en stressvolle samenleving krijgen we dagelijks veel prikkels binnen. Een hooggevoelig persoon is extra gevoelig voor overprikkeling. Dit kan zich uiten tot (over)vermoeidheid, prikkelbaarheid, druk gedrag, of juist introvertheid en het terugtrekken in een rustigere omgeving. Hooggevoelige personen krijgen gemiddeld meer prikkels binnen vanuit de omgeving dan gemiddeld. Hierbij kan je denken aan felle lichten, harde geluiden, drukte, maar ook het aanvoelen van emoties en stemmingen van anderen. Al deze prikkels komen heftig binnen en een hooggevoelig persoon heeft de tijd en rust nodig om deze prikkels te verwerken en een plek te kunnen geven. 

Voor zover ik me kan herinneren ben ik altijd al een heel gevoelig persoon geweest. Als klein meisje droeg ik al veel wijsheid, diepgang en kennis met me mee. Ik was afstandelijk en stil tegenover volwassenen die niet met een open hart leefden. Ik was open en vreugdevol tegenover mensen waarbij ik het gevoel had dat ik mezelf kon zijn en ze mij konden begrijpen. Al kwam dat niet vaak voor. Ik ben altijd een grote spiegel geweest. Puur en echt, ik kan ook gewoon niet anders dan dat. En dit gaat automatisch. Ik voel de energie van iemand, de emoties en stemmingen van een ander, ik voel het feilloos aan, alles komt binnen en ik reageer daarop. School was moeilijk voor me. Alles zag ik, alles had ik in de gaten, alle roddels hoorde ik, alle negatieve gedachten had ik in de gaten, alle leugens doorzag ik. Ik kreeg al snel een stempel: stil en verlegen terwijl ik eigenlijk vaak gewoon moe was, moe en overprikkeld. In een rustigere en fijne sfeer en omgeving waar ik het gevoel had dat het veilig was en ik mezelf kon zijn was ik een vrolijk, open en een heel creatief en artistiek kind. En zo zijn er veel hooggevoelige kinderen met de mooiste talenten en karaktereigenschappen die niet gehoord en gezien worden. Kinderen die niet de kans krijgen om op te bloeien door een te drukke omgeving en te weinig begrip en kennis over (hoog)gevoeligheid. Kinderen die zoveel meer tot hun recht kunnen komen als men vanuit liefdevolle aandacht en begrip kijken vanuit het hart en vanuit rust en bekrachtiging naar deze bijzondere kinderen kijken. Elk kind is uniek, elk kind is bijzonder, en iedereen verdient de kans om te laten zien wie hij/zij is in een prettige omgeving die beter is afgestemd. Er moet nog veel veranderd worden in de maatschappij voordat dit bereikt kan worden. Maar hooggevoelige volwassenen, lichtwerkers, of hoe je het ook wilt noemen, wij willen een verschil maken. Wij weten hoe moeilijk het is om een plek te vinden en een rustpunt in deze drukke maatschappij. Wij willen de weg vrij maken naar een mooie toekomst voor de nieuwe generatie (nieuwetijds)jongeren. Omdat ik het gezien en ervaren heb hoe moeilijk het was, me altijd onbegrepen, ongehoord en ongezien voelde in mijn jeugd. Gepest werd omdat ik ''anders'' was, een makkelijk doelwit was omdat ik zacht en gevoelig van aard ben. Ik heb ervaren hoe gemeen mensen kunnen zijn zonder dat ik zelf ooit iemand kwaad heb gedaan. En veel (hoog)gevoelige mensen weten hoe het is om zacht te zijn in een harde omgeving. Onthoudt altijd dit: Het heeft je sterker gemaakt, krachtiger, zelfbewuster en het heeft je dichter bij jezelf gebracht en je hopelijk meer zelfliefde gegeven. De mensen die projecteren, afreageren..vergeef hen! Zij weten niet beter en de lessen die hun moeten leren heb jij al gehad. Vergeef, stuur liefde en laat het los. Het heeft me geleerd om voor mezelf op te komen en in mijn eigen kracht te staan. Wat heeft het jou gebracht? Gevoeligheid is een mooie gave maar zonder het vinden van je eigen kracht zul je er niet veel mee kunnen. Hooggevoeligheid en kracht is een prachtige combinatie, die hand in hand gaat, want wie gevoelig is, is vanuit liefde, wijsheid, empathie, rust en geduld vaak ook zeer krachtig van binnen. Deze kracht wilt naar buiten stromen, hoe anders je je ook voelt, het pad en de bestemming van je ziel wilt altijd een weg vinden om naar buiten te stromen. Ook al negeer je het, ook al ontwijk je je lessen of neem je een omweg, de ziel kent geen tijd en zal nooit opgeven om de juiste weg te omarmen. Alle lessen die je ziel wilt leren komen telkens terug, steeds heftiger totdat je ziel dit geleerd heeft, dan zal het makkelijker worden en zul je weer nieuwe dingen leren. De ziel wilt altijd groeien, leren en verder ontwikkelen. Besteedt aandacht aan jouw innerlijke kracht, hoe krijg je dit meer vorm in je leven? Waar liggen je talenten? Wat zijn je dromen? Wat geeft je meer kracht? Wat houdt je nog tegen? Wat helpt je om meer in je kracht te staan? En stel dat je werkelijk in je kracht zou staan, helemaal jezelf kon zijn, en je je helemaal vrij voelde..wat zou er dan anders zijn in je leven? Wat is er veranderd?  Jezelf vragen blijven stellen, jezelf motiveren en uitdagen helpt je om je  diepste dromen tot verandering, groei en ontwikkeling te verwezenlijken. 

Het blijft lastig om stemmingen en emoties van anderen zo feilloos aan te voelen. Wel wordt het makkelijker als je leert wat wel en niet van jou is. Als ik in mijn eigen energie zit voelt dit vaak licht, vreugdevol en voel ik me meestal goed. Als ik iemand heb gezien of ergens ben geweest, let ik er op hoe ik me dan voel, wat er anders is, en ga ik bewust met mijn energie om. Wat mij helpt om goed in mijn energie te blijven en meer geaard te blijven is de natuur regelmatig opzoeken. De rust, het gevoel dat alles al goed is zoals het is, jezelf mogen zijn en je gedachten op een rij zitten voelt als een healing. Daarna keer ik altijd weer terug naar huis met nieuwe inzichten, rust en kracht. Water (een douche, bad of zwemmen) helpt me ook goed om mijn energie schoon te maken. En natuurlijk helpen edelstenen die ik vanuit mijn gevoel kies me goed om bij mezelf te blijven en ''schoon'' te blijven. Veel slaap en rust, heeft mijn lichaam en geest nodig en die tijd en rust neem ik voor mezelf ook al woon ik in een haastige maatschappij die me het gevoel geeft dat ik altijd maar moet werken en druk moet zijn, hier luister ik niet meer naar, ik luister naar mijn gevoel en mijn lichaam. Leer naar je lichaam te luisteren, dit is zelfheling! Ik heb ook geleerd om sommige contacten in mijn leven meer los te laten of te doseren. Ik ga bewust met mijn energie om. Als iets niet goed voelt of niet meer gelijkgestemd neem ik afstand, soms tijdelijk, soms is het beter om dit voorgoed te doen. Ook dit is liefde! Juist dit is liefde, loslaten! Als je voelt dat je uitgeput raakt, als je voelt dat je spiritueel/persoonlijk verder ben gegroeid, dan zul je ook moeten loslaten om verder te kunnen in het leven. Gelijkgestemde mensen komen dan vanzelf op je pad als je durft om voor jezelf te kizen! Dit is lang niet altijd makkelijk maar wel beter voor je eigen zelfgroei en ook beter voor de lessen van de ander. Ga in contacten goed bij jezelf na of je er juist positieve energie van krijgt, of dat je er juist erg moe en uitgeput van raakt. Aan jou de keuze om los te laten of niet. Loslaten is niet meer dat je nooit aan die persoon denkt of niet meer van die persoon houdt, loslaten is kiezen vanuit liefde voor jezelf en het is ook een vorm van liefde voor de ander. Als je werkelijk loslaat komt er nieuwe energie vrij en nieuwe mogelijkheden op je pad. En als de ander groeit, kom je diegene weer tegen als het zo moet zijn, zo niet dan is dat ook goed. De meeste mensen tijdens je levensreis zijn (tijdelijke) passagiers. Ze helpen je, triggeren je, helen je, zijn een spiegel, geven je een stuk vertrouwen en liefde mee, en als de lessen zijn geleerd ga je weer verder. Sommige mensen (vaak uit je zielengroep) blijven langer bij je, en als dit zo is, koester het! (Hoog)gevoelige mensen en het aanvoelen van stemmioelt en emoties bij anderen, dat is vaak de moeilijkste les om hiermee om te gaan. Juist verdriet, angst, boosheid bij anderen ervaar ik als erg heftig. Ik voel deze emoties ook, een lagere trilling, iets wat lager trilt bij iemand die hoog trilt komt extra hard aan. En iedereen, ook dierbaren zitten weleens niet lekker in hun vel. Je hoeft niet iedereen los te laten maar maak genoeg tijd voor jezelf om bij te komen. Aanwezigheid is genoeg maar verlies jezelf nooit door te veel te willen helpen, te vaak er voor iemand willen zijn, kies voor je eigen rustpunt als je voelt dat dit nodig is. Accepteert de ander dit niet, vraag je dan af of de ander de moeite waard is voor jou. Wat voor gevoel heb je bij de ander? Wat geef je? Wat krijg je terug? Is er sprake van gelijkwaardigheid? Voel je je begrepen en gewaardeerd? Voel je je gehoord? Hoe staat de ander tegenover jou? Kan je eerlijk uitspreken naar de ander toe als iets je dwars zit? Hoe reageertde ander daarop en hoe reageer jij daarop? Dit kunnen vragen zijn die je helpen inzicht te geven of het de moeite waard is om energie ergens in te steken of niet. En dit is belangrijk aangezien je al je energie zo nodig hebt om de dingen te doen waar jij gelukkig van wordt. Hooggevoelige personen zijn vaak erg creatief en dit kan een prachtige uitingsvorm zijn om anderen te inspireren en jezelf te laten zien. Dit is ook een manier om bij jezelf te blijven, je innerlijke kind te omarmen, je vreugde en lichtheid delen met de personen die hiervoor open staan. Tekenen, schilderen, dansen, zingen, schrijven, iets maken, iets creeëren, daar wordt je ziel gelukkig van en anderen raken geïnspireerd. Een eigen wereld waar je tot rust komt en je in vreugde iets moois maakt voor jezelf, en daardoor je omgeving meebeweegt tot een voorbeeld van verbeelingskracht en het creeëren van iets wat anderen inspireerd om meer tot de weg van het hart en de ziel te gaan leven. Natuugjk zijn er meer voorbeelden om om te gaan met gevoeligheid. Het is de kunst om zelf te ontdekken wat bij jou werkt, wat bij je past en waar jij je goed bij voelt. Er is geen 1 manier, er zijn meerdere mogelijkheden en het is ook een ontdekkingstocht in jezelf. Er zijn veel aspecten waarmee je leert om te gaan als je hooggevoelig bent. Je bent niet alleen gevoelig voor drukte, prikkels, emoties en gevoelens van anderen en jezelf, er is ook een grote kans dat je sterk reageert op voeding, elektrische apparatuur, de standen van de maan en de planeten, zonnestormen, energiepoorten, alle veranderingen op aarde waar je lichamelijk en geestelijk veel van mee kan voelen. Soms zit je in een achtbaan en je hebt geen flauw benul waar het geen gaat. We leven nu eenmaal in een belangrijke tijd op aarde met enorm veel veranderingen en het overgaan naar hogere trillingen, energieën en hogere dimensies. Alle wijsheid, alle liefde maar ook alle angsten en pijnen uit vorige levens worden nu geheeld en alles komt nu naar boven. Het is een heftige tijd en de een is er gevoeliger voor dan de ander. Wat belangrijk is, is dicht bij jezelf te blijven hoe chaotisch de wereld om je heen ook lijkt. Blijf vanuit liefde leven, wat er ook gebeurd, keer terug naar de innerlijke stilte van je hart. Ook al gebeuren er nu de ergste dingen op de wereld en zijn er veel angstzaaiers. Ga er niet in mee. Laat je niet gek door anderen maken. Wat anderen ook tegen je zeggen. Blijf nu dicht bij jezelf en je eigen waarheid. Jij hebt de antwoorden zelf al en een ander kan niet bepalen wat wel of niet goed voor je is. Alleen jij kan je eigen weg bepalen en je eigen keuzes hierin maken zodat je je eigen weg blijft volgen en je taak op aarde volbrengt. Laat je nooit tegenhouden. Niet door een vriendschap, ouder of partner nooit! Liefde is vrijheid. Als jij weet wat je taak hier op aarde is, richt je op die taak, de juiste personen komen vanzelf in je leven als je vanuit je eigen waarheid beleefd, je voor jezelf kiest vanuit liefde en je met vreugde, liefde en passie stort op het werk van je ziel (of dat nu mensen helpen is of vanuit creativiteit de mooiste dingen maakt, het maakt niet uit, als het vanuit je ziel is zul je altijd anderen inspireren en tot beweging zetten! En dat heeft de wereld nodig. Bruggenbouwers om de toekomst een mooiere plek te geven op aarde. Een aarde waar mens, dier en natuur in vrede en liefde leeft, ongeacht de verschillen, meer gericht op gezamenlijke krachten, de uniekheid van elk individu en de kracht van het samenwerken. Ook al zijn we verschillend, we blijven ook allemaal hetzelfde van binnen. Iedereen, ook al heb je weinig contact met je hart of ziel, iedereen koestert liefde. Liefde is de sleutel tot het creeëren van een paradijs op aarde. Lief, mooi gevoelig mens..jij bent de moeite waard, kom dansen in het licht, laat de wereld maar zien hoe mooi jij bent, jij mooie ziel. Puur, echt en zo bijzonder, ieder op een eigen manier, je bent nodig op aarde, zoveel meer dan dat je zelf beseft. Maak van je gevoeligheid je kracht! Samen kunnen we een mooiere wereld maken waarin liefde de motor is van een vreugdevol bestaan op aarde. Ook al is de aarde maar een tijdelijke plek, hier leren we de grootste lessen, de aardse lessen zijn vaak al moeilijk genoeg voor veel zielen, laten we het elkaar makkelijker maken. Heb elkaar oneindig lief!