Achter Gesloten Deuren

10-02-2016 11:22

Achter gesloten deuren
 

Achter gesloten deuren

Zijn tranen verborgen

Angsten verscholen

Stil verdriet diep verstopt

En niemand die het ziet

 

Achter gesloten deuren

Raast een woedende vader die uitbarst als een bom

Vecht een ingetogen vrouw een strijd van binnen

Om haar gezin in balans, liefde en vrede te banen

In een weg van scherven, barsten en kronkels

 

Achter gesloten deuren

Heeft een moeder het te druk met materiële zaken

Een vader die lacht maar elke dag huilt van binnen

Ruzies als zij denken dat de kinderen het niet horen

Kinderen horen, zien, voelen het meer dan zij beseffen

 

Achter gesloten deuren

Is een ouder dominant en overheersend, de ander zacht en integer

Samen kunnen balans creeëren of een oneindige oorlog veroorzaken

Een broertje die zijn zusje kleineert, een zusje dat onzeker en bang is

En waar gaat dat heen? Waar gaat dat naar toe? Als niemand iets doet?

 

Achter gesloten deuren

Zijn ouders verwikkeld in een machtstrijd en oude pijnen

Van een verleden waar er geen gelijkwaardigheid en geborgenheid was

Oude patronen die door vorige generaties werden doorgegeven

Stukken die om aandacht vragen en uit liefde willen schreeuwen: heel mij!

 

Achter gesloten deuren

Kunnen kinderen zichzelf niet zijn, worden niet gehoord en gezien

Kinderen die het gedrag van ouders kopiëren en een spiegel zijn

En later als kinderen opgroeien nemen zij de gewichten op hun schouders

Die van hun ouders waren, die ook niet beter wisten of konden al wilden ze dat graag

 

Achter gesloten deuren

Doen we elkaar pijn, bestaat het perfecte gezin niet, schijn bedriegt

Lachen we en huilen we, soms alleen, soms samen, bewust en onbewust

Maken we felle ruzies en maken het weer goed. De een is gevoeliger dan de ander

Heeft iedere ziel een unieke belevingswereld. Iedereen beleeft zijn eigen jeugd anders.

 

Achter gesloten deuren

Gebeurd veel wat we niet zien, weten, horen, voelen, kennen

verdrietige dingen, heftige dingen, dingen die niet mogen gebeuren

De kinderen laten zien op welke plek ouders weer heel kunnen worden

Er zijn ouders die wakker zijn en helen. Er zijn ouders die blijven slapen.

 

Achter gesloten deuren

Zijn er alleenstaande moeders die de zorgzaamste en sterkste vrouwen zijn die ik ken

Zijn er alleen staande vaders die liefdevol, sterk en net zo goed een voorbeeld zijn

Zijn er kinderen die zoals iedereen schade oplopen, maar heling is dichtbij

Zijn er gezinnen die er samen uit kunnen komen hoe de wegen zich ook banen

 

 

Achter gesloten deuren

Heb ik gekeken, geleerd, gebroken gezinnen gezien en omarmd

Heb ik meegehuild, mezelf herkent, heb ik gevochten als een leeuwin

Om vrede, liefde, balans terug te brengen, om vanuit liefde te helpen

Heb ik ook meegedanst in een cirkel van vrede, vreugde en intens geluk

 

Achter gesloten deuren

Zag ik mijn eigen verdriet, zag ik mijn eigen jeugd in flitsen voorbij gaan

Wilde ik diegene zijn die de kinderen van Nu laat zijn wie ze werkelijk zijn

Laten weten dat ze mooi, slim en krachtig zijn, zoveel talenten hebben

Laten zien dat ze gehoord en gezien mogen worden, goed zijn zoals ze zijn.

 

Achter gesloten deuren

Houden gezinnen veel van elkaar en zijn er altijd oplossingen mogelijk

En eerlijk gezegd soms ook niet, soms kies je je eigen weg alleen..

En voor al die lessen heb je gekozen voordat dit leven begon, het mag zo zijn

Achter verdriet en pijn zit zoveel liefde, kracht en schoonheid verborgen

 

Achter gesloten deuren

Elk huis heeft een verhaal, elk huisje heeft zijn kruisje zoals ze zeggen

Het is niet alleen goed of alleen slecht. Het is maar net hoe je het bekijkt

Kijk ik terug, ik ben wakker, ik omarm mijn innerlijke kind en ik laat los

Zit mijn taak erop achter deze gesloten deur. En het slot gooi ik ver, ver weg
Achter mij vallen deuren dicht. Er opent zich een nieuwe deur, een nieuwe weg..

Een nieuw begin..